این وبلاگ هر روز با مطالب خواندنی آپدیت می شود -

بیایید سوم شهریور را بخاطر ایستادگی و شهادت سه سرباز سرافراز ایرانی ، در مقابل قوای تا بن دندان مسلح روس در سوم شهریور 1320 "روز جلفا " نام گذاری نماییم

۱۳۸۹ دی ۴, شنبه

خودکاری برای کاهش استرس هنگام نوشتن

اضطراب و دلهره در برخی از افراد با لرزش های خفیف دست همراه است و گاهی می توان آثار این ارتعاشات را به وضوح در دست خطشان دید. بدتر آنکه گاهی اوقات مجبور می شویم با داشتن اضطراب و فشار های روحی شدید به سوالات امتحانی پاسخ دهیم، گزارش کاری را برای رئیس خود آماده کنیم و یا خبری را در زمانی اندک برای تحریریه یک روزنامه بنویسیم.
آقای Bruns ، دانشجوی دوره دکتری از دانشگاه تکنولوژی Delf در هلند، خودکاری را طراحی کرده که می تواند ارتعاشات ناشی از استرس فرد را در هنگام نوشتن تشخیص داده و او را مجبور به کنترل فشار روحی خود و رسیدن به شرایط تعادل برای نوشتن و تمرکز کردن وادار کند.
به محض اینکه فرد این خودکار را برای نوشتن در دست می گیرد به کمک سنسور های حرکتی و الکترومغناطیسی تعبیه شده در این خودکار بررسی می شود. اگر لرزش دست زیاد باشد، سنسور های حرکتی وارد عمل می شوند و عملا گرفتن خودکار را در دست سخت تر و به دنبال آن نوشتن را در شرایط داشتن اضطراب، غیر ممکن می سازند!
افرادی که با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند؛ برای درمان کافی است با خود عهد ببندند که برای مدت زمانی تنها و تنها برای نوشتن از این خودکار استفاده کنند. زمانی که خودکار آنها در شرایط داشتن استرس و دلهره به نوشتن تن ندهد؛ خود به خود مجبور می شوند که برای کنترل تنش های روحی اقدام کنند.
آزمایشات انجام گرفته نشان می دهد افرادی که از این خودکار کمک گرفته اند، 5% ضربان قلب طبیعی تر (که ناشی از کنترل اضطراب است) داشته و تمرکز آنها برای نوشتن، در شرایط روحیِ مساعد تر بوده است.
هنوز از زمان تولید انبوه این خودکار و قیمت تمام شده آن خبری در دسترس نیست. اما بی شک داشتن این خودکار می تواند به عنوان یک وسیله آموزشی- درمانی برای افرادی که در کنار اظطراب های روحی مجبور به نوشتن هستند، بسیار مفید باشد.
نارنجی

۱ نظر:

  1. اقای صادقی لطفا وبلاگ اختصاصی منو با نام الیار محمودی به جای الهام حامدی فر ثبت کنید.با تشکر پرستار حامدیفر

    پاسخحذف