این وبلاگ هر روز با مطالب خواندنی آپدیت می شود -

بیایید سوم شهریور را بخاطر ایستادگی و شهادت سه سرباز سرافراز ایرانی ، در مقابل قوای تا بن دندان مسلح روس در سوم شهریور 1320 "روز جلفا " نام گذاری نماییم

۱۳۸۹ آذر ۱۰, چهارشنبه

سیر تحول مذاهب و طریقت ها در حوزه قفقاز(1)

خبر گزاری تقریب در بخش ادیان و مذاهب خود گفتگویی با استاد اسماعیل زاده نموده است که در زیر متن کامل آن جهت اطلاع شما درج میکردد . لازم به توضیح است که استاد از اهالی شهرستان جلفا روستای دوزال میباشد و به عارف دوزالی شهرت دارد . ایشان کتابهای زیادی نوشته ، ترجمه و تالیف کرده اند که ترجمه قرآن مجید بزبان ترکی، یکی از کارهای مهم ایشان است با آرزوی موفقیتهای بیشتر و سلامتی برای این بزرگوار متن مصاحبه ایشان تقدیم میشود .
خبرگزاری تقریب«تنا»
اشاره: "رسول اسماعیل زاده" كارشناس حوزه فرهنگ و پژوهش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است. وی مترجم قرآن و نهج البلاغه به زبان تركی، مترجم استفتائات حضرت آیت الله خامنه ای، مترجم آداب الصلاة امام خمینی، و مؤلف كتاب حقوق و جزاء‌ و منابع حقوق اسلام به درخواست دانشگاه خزر باكو به زبان تركی آذربایجانی و ده ها مقاله درباره اسلا م شناسی و ایران شناسی به زبان تركی و بیش از ده ها تالیفات دیگر است.
خبرنگار تقریب در زمینه ورود اسلام به قفقاز و چگونگی پیدایش مذاهب و طریقت ها با "رسول اسماعیل زاده" مصاحبه ای را به شرح  زیر انجام داده است:.
س) در آغاز درباره حوزه جغرافیایی قفقاز توضیح دهید و بگویید این حوزه چه مناطقی را شامل می شود؟ قفقاز ناحیه ای میان دریای خزر و دریای سیاه است که به واسطه رشته کوه های قفقاز به دو بخش قفقاز جنوبی و قفقاز شمالی تقسیم شده است. قفقاز جنوبی شامل کشورهای کنونی جمهوری آذربایجان، گرجستان، ارمنستان و قفقاز شمالی شامل مناطق و جمهوری های داغستان، اینگوش، قاراچای، چرکس، بالقاریا، اوسئتیای شمالی و غیره می باشد.
قلمرو قفقاز جنوبی که نیمه جنوبی سرزمین قفقاز را شامل می شود، ناحیه ای میان دریای خزر و دریای سیاه است که از شمال به رشته کوههای قفقاز و از جنوب به جمهوری اسلامی ایران و ترکیه محدود می‌گردد. به غیر از جمهوری‌های آذربایجان، گرجستان و ارمنستان مناطقی از شمال باختری ایران و شمال شرقی ترکیه - آناتولی شرقی نیز از محدوده قفقاز تاریخی-جغرافیایی محسوب می گردد.
س: محدوده جغرافیایی قفقاز از ناحیه شرق به دریای خزر و از ناحیه غرب به دریای سیاه منتهی می شود، ولی درباره مرزهای شمالی و جنوبی آن اتفاق نظری وجود دارد، شما علت این اختلاف نظر را چه می داند؟ مرز شمالی و جنوبی قفقاز به درستی معلوم نیست. برخی مرز جغرافیایی شمال قفقاز را دشت ها و مناطق پست کوما – مانیچ می دانند، در حالی که براساس تقسیمات قبول شده امروزی سرحد شمالی قفقاز، ولایات کراسنودار و ستاوروپول و مرز شمالی جمهوری داغستان محسوب می شود. برخی مرز شمالی قفقاز را امتداد ساحل رود کوبان و مناطق کوما و مالکه اعلام می‌دارند. بنابراین قفقاز شمالی شامل مناطق آدیگئی (آدیگه - آدیغه)، قاراچای، چرکس، کاباردین، بالقار، اوستیای شمالی، اینگوش و چچنستان و داغستان است. 
متن کامل این مصاحبه را در  اینجا  بخوانید

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر