این وبلاگ هر روز با مطالب خواندنی آپدیت می شود -

بیایید سوم شهریور را بخاطر ایستادگی و شهادت سه سرباز سرافراز ایرانی ، در مقابل قوای تا بن دندان مسلح روس در سوم شهریور 1320 "روز جلفا " نام گذاری نماییم

۱۳۸۹ آبان ۲۳, یکشنبه

امامزاده شعیب دوزال، حافظ تاریخ و فرهنگ ایران در مرز شمالغرب است

   
.
استان ها: رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی آذربایجان شرقی، مجموعه امامزاده شعیب دوزال را حافظ تاریخ و فرهنگ ایران در مرز شمالغرب دانست.
تراب محمدی در گفتگو با خبرنگار شبستان که به مناسبت ثبت مجموعه امامزاده شعیب دوزال، در آبان سال 1362 در فهرست آثار ملی کشور انجام شد به معرفی این مجموعه تاریخی، مذهبی پرداخت.

محمدی افزود: ماه آبان یادآور مطرح شدن و بررسی پرونده مجموعه امامزاده شعیب دوزال واقع در شهرستان جلفاي آذربایجان شرقی برای ثبت در فهرست آثار ملی است.

وی خاطرنشان کرد: مجموعه مقبره امامزاده شعیب دوزال به همراه برج دوزال در 65 کیلومتری شهرستان جلفا در مکانی بسیار باصفا بر فراز کوهی مشرف به رود ارس بنا شده است.

محمدی تصریح کرد: برج دوزال که قدمت آن به اواخر قرن هفتم هجری و دوره حکومت ایلخانی می‌رسد، دارای هشت ضلع آجری بلند است و روی یک قاعده سنگی استوار شده و در هر ضلع آن، طاق‌نمایی بلند با طاق‌ جناغی قرار دارد.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی آذربایجان شرقی، اضافه کرد: در قسمت فوقاني برج، حاشیه‌ای از تزئینات معرق با کاشی‌های لاجوردی و فیروزه‌ای دور تا دور قسمت بالای برج را جلوه‌گر ساخته است به طوری که دور تا دور بنا حاشيه اي از تزئينات معرق با كاشي هاي لاجوردي و فيروزه اي به عرض 110 سانتي متر به چشم مي خورد.

وی ادامه داد: اين برج داراي گنبد دو پوش است، قسمت غربي برج از طريق اتاقي به مسجد قديمي دوزال متصل مي شود و از همين اتاق مي توان به زير زمين و محل اصلي مقبره وارد شد که آرامگاه موسوم به امامزاده شعيب در سردابه اين محل قرار دارد.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی، یادآور شد: آرامگاه امامزاده شعیب که به گفته خادم آن، فرزند امام موسی کاظم(ع) و برادر حضرت امام‌رضا(ع) است و نیز آرامگاه امامزاده محمد فرزند امامزاده شعیب در روستای «نوجه مهر» در نزدیکی دوزال، زیارتگاه اهالی این روستاها و بسیاری از ساکنان آبادی‌های مسیر پر پیچ و خم رود ارس است و کشاورزان هر سال پس از برداشت محصول به زیارت امامزاده شعیب و امامزاده محمد می‌روند و نذورات خود را ادا می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: مجموعه امامزاده شعیب دوزال، با تاریخی ایلخانی و صفوی، آبان سال 1362 با شماره 1654 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و تاکنون مراحل مختلف و گسترده مرمت و احیا را برای ماندگاری و استمرار حضور مردم، پشت سر گذاشته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر