این وبلاگ هر روز با مطالب خواندنی آپدیت می شود -

بیایید سوم شهریور را بخاطر ایستادگی و شهادت سه سرباز سرافراز ایرانی ، در مقابل قوای تا بن دندان مسلح روس در سوم شهریور 1320 "روز جلفا " نام گذاری نماییم

۱۳۸۹ آبان ۱۰, دوشنبه

«اوشتبین بهشت آئین» 2

اندر وجه تسمیه  - اوشتبین بهشت آئین
امروزه اوشتبین به اشکال مختلفی چون «اوشتبین» و یا «اشتبین» نوشته می‏شود. با این حال محمد کاظم بن محمد تبریزی در منظر الاولیا نام این روستا را به بهانه شرح زندگی میرزا ابوالقاسم نباتی به شکل متفوت « اشدبین» آورده است. بررسی وجه تسمیه این روستا با استفاده از این شکل متفاوت و البته تاریخی راحت‏تر می‏نماید.
ما می‏دانیم که اوشتبین از به هم پیوستن سه روستای هراس، سیاوشان و جعفرآباد به وجود آمده است. به هم پیوستن روستاها در منطقه آذربایجان پدیده‏ای غیر ممکن به نظر نمی‏رسد. اصلاً یکی از ویژگی‏های رایج روستاهای آذربایجان نزدیکی بسیار زیاد آنها به یکدیگر است. این نزدیکی در برخی از موارد به قدری است که نمی‏توان مرز بین دو روستای همسایه را تشخیص داد. چنین روستاها و قصبه‏هایی در منطقه جلفا فراوان است. مثلاً سیه سران و لیوارجان کاملاً به همدیگر پیوسته‎اند. یا در نمونه اخیر از به هم پیوستن قصبه‏های علمدار و گرگر، شهر هادیشهر متولد شد.
به هر حال  وجه تسمیه اوشتبین در همین جریان به هم پیوستن سه روستای فوق الذکر نهفته است. اوشتبین و یا به قول نویسنده منظر الاولیا اشدبین از دو بخش «اوچ» و «دیبین» تشکیل یافته است. در زبان ترکی آذربایجانی حرف چ به راحتی به حرف ش تغییر می یابد پس اوچ (به معنی سه) نیز به اوش تغییر شکل می‏دهد. دیبین نیز مفهوم (در کنار هم) را می‏دهد. پس اوشتبین یا اوچ دیبین به معنای سه روستای در کنار هم و به هم پیوسته می‎باشد.
البته برخی واژه دیبین یا دبین را مترداف واژه طایفه در زبان تاتی می دانند
اوشتبین بهشت آئین
سر در کتیبه دار یکی از خانه های اوشتبین

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر